11 Tips om stress te verminderen

01 mei 2017

Heb je last van slapeloos- en vermoeidheid? Voel je je prikkelbaar,, heb je stress of heb je nergens zin in? Met deze 11 tips kun je een begin maken om jou stresslevel te verlagen!  Enjoy!

In deze blog

  1. Neem de tijd
  2. Ga eerder naar bed
  3. Maak je hoofd leeg
  4. Onderneem leuke activiteiten
  5. Beweeg
  6. Ruim de zooi op
  7. Yoga en mindfulness
  8. Bewust zijn van je houding
  9. Ademhalingsoefeningen
  10. Praat erover
  11. Sluit de dag positief af

1. Neem de tijd

Ik hoor je al denken: “Ik heb geen tijd!” Des te meer reden om de tijd te nemen! Als je gehaast aan de slag gaat zal je daar de hele dag last van ondervinden. + Ook hier wordt je vermoeid van en dus prikkelbaar en dus slaap je slecht, niet doen dus!

  • Sta ’s morgen 15 minuten eerder op
  • Ontbijt en drink wat (nodig voor een goede start)
  • Lees de krant, een tijdschrift of wat je leuk vindt
  • Rijd rustig naar je werk

2. Ga eerder naar bed

Uit onderzoek blijkt dat we beter eerder naar bed kunnen gaan dan uitslapen. Uitslapen heeft geen zin! Wanneer je eerder naar bed gaat heb je een langere “diepe slaap” en rust je meer uit. Het schijnt ook zo te zijn dat je 7u of meer dient te slapen om “gezond te leven.” Dus slapend je stresslevel verlagen en energielevel verhogen!

3. Maak je hoofd leeg

Voelt het in je hoofd als een grote chaos? Vooral als je net lekker op de bank zit of in bed ligt? Dat is niet prettig want daardoor slaap je slecht. Wanneer je deze zaken opschrijft is het gemakkelijker ze los te laten.

  • Schrijf op wat je bezig houdt
  • Schrijf op welke activiteiten je nog moet/wil doen
  • Schrijf op wat je niet moet vergeten
  • Maak een “things to do list” en doe er ook wat mee 😉

Doe bovenstaande zaken vooral NIET op je telefoon, het licht van de telefoon zorgt ervoor dat je onrustig slaapt!

4. Onderneem leuke activiteiten

Als je jezelf alleen maar voorbij rent en bezig bent met stress wordt je daar niet vrolijker van. Ga eens wat leuks doen, neem een dag vrij en ga er op uit. Het kunnen ook kleine dingen zijn. Wat zijn je hobby’s, misschien vind je lezen of wandelen wel leuk, doe dit dan vaker en implementeer ook dit in je dagelijkse routine.

5. Beweeg

Maak een wandeling of een fietstochtje. Het helpt om je hoofd leeg te maken of gedachten op een rijtje te zetten. Als je op je werk veel zit is het belangrijk dat je af en toe beweegt. Maak bijvoorbeeld een wandeling in de pauze en neem die leuke collega’s mee! Gezellig kletsen is tevens een leuke activiteit! (en het zorgt voor bonding en is misschien ook een goed moment om het geven van complimenten te oefenen) à Verwijzen

Ga lekker sporten! Door beweging en sport komt het “geluk hormoon” vrij. Je wordt sterker en fitter en hebt minder energie om jezelf druk te maken, top dus!

Voor een fijne wandeling waarin je nieuwe, frisse inzichten krijgt, mag je ook gerust contact met mij opnemen! à CTA

6. Ruim de zooi op

Ligt jouw tafel thuis bezaaid met krantjes, boeken, lege kopjes etc? Op je slaapkamer zie je de vloer niet meer omdat deze bezaaid is met kleding. Of je bureau op je werk is bedolven onder papieren, pennen, post-it’s. Ruim  die zooi even op. Schep orde in de chaos, dit helpt ook je hoofd wat meer georganiseerd te worden. Het is waar wat ze zeggen: “Een opgeruimd huis/ bureau, is een opgeruimd hoofd.”

7. Yoga en mindfulness

Het lijkt zweverig maar kan wel heel goed helpen. Yoga zorgt ervoor dat je heel erg op je ademhaling moet letten en je beweegt daarbij. Minder tijd om te stressen, meer tijd om rustig te worden en te blijven! Mindfulness leert je om in het hier en nu te leven. Kan heel behulpzaam zijn als je de hele dag maar zit te malen over van alles en nog wat. Je leert bezig te zijn met wat je nu moet doen, de gedachten voor straks of morgen laat je gaan. Genieten van het nu. (kleine extra tip: Als je je wat minder happy voelt of gestrest denk dan aan leuke dingen en je vibe wordt vanzelf weer wat beter!)

8. Bewust zijn van je houding

Zorg ervoor dat je niet de hele tijd je lichaam aanspant. Vaak wanneer we ons druk maken spannen we onze spieren aan. Je krijgt last van je nek en rug. Dit heb je niet altijd in de gaten (meestal niet) dus maak jezelf bewust.

Als je er op let zal je eerder:

  • Je schouders los maken
  • Ontspanningsoefeningen doen (kan ook op het werk!)
  • Rechtop gaan zitten

Probeer dit te implementeren in je dagelijkse routine, het helpt en helpt je ook weer even aan wat anders denken. Stresslevel gaat weer wat omlaag!

9. Ademhalingsoefeningen

Jezelf wat rustiger maken aan de hand van ademhalingsoefeningen is een goede manier om je gedachten ergens ander op te vestigen. Je moet immers letten op je ademhaling en dat lukt niet als je je er niet mee bezig houdt.

  • Ga op bed liggen en leg iets onder je benen zodat je ontspannen ligt
  • Zorg dat je schouders ontspannen zijn.
  • Haal diep adem en zorg ervoor dat je borst beneden blijft (het kan helpen als je je armen kruislinks op je borst legt)
  • Doe dit 3 maal achter elkaar en haal dan weer “gewoon” adem
  • Doe dit alles 20 minuten

Het lijkt allemaal een gedoe maar probeer het en je zult zien dat het helpt.

10. Praat erover

Zit je met van-alles-en-nog-wat? Praat erover. Dit lijkt een simpele tip maar soms toch lastig. Je kan natuurlijk ook een afspraak met mij maken, Julianne, Kracht life coach praat graag met jou/ jullie en ik help dan ook graag om die wirwar in je hoofd te ontwarren en op een rijtje te zetten. Voor alles in life kan en mag je bij mij terecht, ik ben er graag.

11. Sluit de dag positief af

Geef jezelf de kans om even “bij te komen” als je van je werk thuis komt. Het is goed om even te relaxen en eens na te gaan wat er vandaag allemaal goed is gegaan. Focus op het goede en je zult merken dat je positiever wordt.

Van Stress 🙁 Naar Yes! 🙂

Er zijn natuurlijk nog veel meer tips om stress te verminderen. Maak eens een afspraak met mij dan kijken we samen waar die stress vandaan komt en help ik jou jouw stresslevel verlagen.

Ik wil graag een gratis matchgesprek

 

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Laat je terug bellen

Vul hieronder je gegevens in. Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld

Schrijf je in voor de Boost!Brief

Mis geen positiviteit meer en blijf op de hoogte van tips & tricks, nieuwe blogs & vlogs en leuke aanbiedingen!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!