Onrust de baas! – 7 direct toepasbare tips

26 februari 2018

Wie kent het niet? Onrust, een opgejaagd gevoel, gedachten in je hoofd die steeds opdoemen. Dat kan knap lastig zijn en gewoon irritant soms. Het houd je de hele dag bezig en kan ervoor zorgen dat je energielevel in rap tempo omlaag gaat. Belangrijk dus om hier iets mee te gaan doen. In deze blog geef ik je tips om onrust de baas te worden!

In deze blog

1. Onrust, wat is dat?

Definitie: Onrust: een rusteloze gemoedstoestand, strijd, verwarring, angst.

Nou dat klinkt niet echt positief of gezellig. Herkenbaar?

Wat voel jij als je onrustig bent? Als ik naar mezelf kijk en wat ik dan voel is onrust voor mij een gevoel in mijn buik. Zoals je wellicht weet ben ik hooggevoelig en als ik onrustig ben voelt dit als een explosie in mijn buik. Als ik daar niks mee doe heb ik daar de hele dag, of zelfs dagen, last van.

Vaak levert onrust je alleen maar stress en spanning op. Je energielevel gaat omlaag en alles wat je aandacht geeft groeit. Wil jij je tijd aan onrust besteden en daardoor uitgeput op de bank ploffen?

Nee! Julianne geef mij energie!

2. Focus je op NU!

Ik heb het al vaker gezegd maar ik zie en hoor dat veel mensen in het verleden leven. Het is goed om zo nu en dan terug te kijken naar wat je allemaal bereikt hebt maar houd je gedachten zoveel mogelijk bij wat je NU aan het doen bent.

Ook zijn we vaak bezig met de toekomst. Zit jij vaak te malen over “later”? Veel dingen waar je je nu druk over maakt of waar je onrust van ervaart, gebeuren vaak helemaal niet. Houd jezelf dus bezig met wat je vandaag gaat doen.

Dat doe je door op het nu te focussen. Welke taken mag je vandaag allemaal doen? Denk aan op je werk of in je bedrijf maar ook thuis. En als je dan iets aan het doen bent zorg ervoor dat je hoofd erbij blijft. Dat doe je door je gedachten terug te brengen naar waar je mee bezig bent. Merk je dat je veel afdwaalt? Schrijf dan op waar je gedachten heen gaan, dit geeft rust omdat je er dan later naar kan kijken als jij daar ruimte voor hebt.

3. Lokaliseer de onrust

Waar word je onrustig van? Het begint ergens natuurlijk. Ga dat eens na voor jezelf. Word je onrustig van bepaalde personen? Waar komt dat door, wat maken zij in jou los wat je onrustig maakt? Je kunt alleen je eigen gedrag veranderen dus kijk naar wat jij anders kunt doen zodat je rustig bent en blijft.

4. Stop afleiding

Dit herken je ook vast. Je wilt van alles doen vandaag. Taken op je werk afronden, thuis nog wat dingen opruimen of misschien wel een van je hobby’s op gaan pakken. Maar het komt er niet van. Je wordt afgeleid door je collega’s en als je thuis bent gaat je telefoon geregeld. Appjes, mailtjes, social media en voor je het weet ben je weer een paar uur verder en heb je nog niet gedaan wat je wilde doen.

Stop de afleiding. Zet je telefoon op stil en leg hem weg. Focus je op de taak die je gaat doen en denk hier positief over. Bijvoorbeeld: “Ik ga nu binnen dit uur die taak afmaken zodat ik daarna even kan relaxen”. Je stelt jezelf dan een doel waar je al je aandacht op richt en gaat aan de slag. Dit werkt effectief omdat je je gedachten houdt bij wat je aan het doen bent. Zonder afleiding gewoon even je ding doen. Je zult zien dat dit een heerlijk gevoel geeft. Jij bent de baas!

5. Ontspan

Je kunt ontspannen op verschillende manieren. Actief ontspannen of gewoon lekker even he-le-maal niks! Dat is allebei goed. Als je het maar bewust doet. Met andere woorden, bewust kiezen dat je nu even gaat doen waar je blij van wordt of bijvoorbeeld rustig een serie kijken.

Plan lekker een moment voor jezelf in. Echt even doen wat jij fijn vindt. Ik als HSPtje heb dat echt nodig zo nu en dan. Dat weet ik van mezelf dus dan kan ik er ook naar handelen. Wanneer ik hier te lang mee wacht raak ik overprikkeld en kosten dingen me meer energie dan nodig is. Ik draai het graag om, dingen doen die me energie geven.

Een van mijn coachees, Loes, zegt wel eens dat ze aan het rennen is om stil te komen staan. Ze is al zover dat ze dat weet van haarzelf. Ze handelt er nu ook naar door dan ook echt rust te pakken. Zij is ook hooggevoelig en heeft het echt nodig om bij te komen zo nu en dan. Super knap dat ze er naar handelt en dus onrust de baas is.

Hoe ontspan jij het liefst?

6. Heb vooral geen spijt

Spijt, komt ook vaak de hoek om gekeken merk ik. Spijt van wat je niet hebt gedaan of van wat je juist wel hebt gedaan. Het is zoals het is en op dat moment was dat de beste keuze. Zie het als een kans om te leren en de volgende keer doe je het anders. Relax alles loopt toch anders. Lukt jou dat?

7. Heb ook geduld

Soms willen we iets zo graag dat we bijna niet kunnen wachten. Dat we staan te springen en daardoor dus onrustig worden. Leer jezelf dat dingen tijd mogen kosten en dat je soms dus even geduld moet hebben. Heb jij bijvoorbeeld aangegeven dat je dingen graag anders wilt zien? Laat de ander hier dan ook op acteren voordat je je stoort en dus negatief wordt.

Soms krijg je ook niet wat je wilt of lukken dingen even niet. Dat is bij mij ook zo hoor en dat is niet erg! Accepteer zoals dingen zijn en kijk er positief naar.

Tot slot

Ik zeg het vaak en ik zeg het nu weer, doe wat jou blij maakt. Dat geeft je energie, dat geeft je rust en zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit. Hulp nodig? Ik help je graag. Je kunt me bellen, appen of mailen.

info@krachtlifecoach.nl

06 51 64 72 66

Dit vind jij ook interessant:

onrust

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Laat je terug bellen

Vul hieronder je gegevens in. Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld

Schrijf je in voor de Boost!Brief

Mis geen positiviteit meer en blijf op de hoogte van tips & tricks, nieuwe blogs & vlogs en leuke aanbiedingen!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!