(Werk)stress of werkdruk

Werkstress of werkdruk, wat is het?

Het is best wel sh*t als je stress ervaart of als de werkdruk te hoog is. Het is moeilijk om een glimlach op je gezicht te houden op die manier. Of je kijkt wel blij maar dat ben je niet. Vaak duurt het ook te lang voordat iemand aan de bel trekt. Voel je dat je stress hebt? Trek de rem erop en doe er wat mee!

Herkenbaar?

Wanneer je werkstress of werkdruk ervaart kan dit invloed hebben op je lijf en je hoofd:

  • Onrust
  • Chaos in je hoofd
  • Maar gewoon door blijven gaan
  • Hoofdpijn, buikpijn, nekpijn etc.
  • Slecht slapen en daardoor moe
  • Niet of slecht kunnen concentreren
  • Snel boos en/of geïrriteerd

Meestal voel je wel dat de druk te hoog is maar doe je er niet veel mee. Je luistert dus eigenlijk niet goed naar jezelf en dat is jammer. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wellicht heb je het idee dat je “moet” en dat je niet anders kan. Of je vindt het moeilijk om “nee” te zeggen. Je wilt anderen collega’s niet tot “last” zijn. Herken je dit bij jezelf? Trek dan aan de bel want als je door blijft gaan, alle tekenen blijft negeren, heeft dit vervelende en ellendige gevolgen.

Ik coach je graag naar een fitte, gezonde levensstijl die bij jou past. Je zit weer lekker in je vel en lacht weer. Met vertrouwen in jezelf en werken vanuit rust zul je gaan doen wat jij fijn vindt en dat is belangrijk!

Ik wil graag een afspraak maken

Werkstress of werkdruk, de gevolgen

Als je werkstress of andere stress ervaart heeft dit invloed op je hele leven. Wanneer je ’s morgens al met lood in je schoenen in je auto stapt, naar je werk rijdt en daar vervolgens allerlei taken moet doen waarvan je nog meer stress krijgt, levert dit veel frustratie op. Het kan een wissel trekken op je relatie en het maakt een ander, minder leuk, persoon van je. Dat is jammer want het leven is al zo kort, dan kun je beter genieten en leuke dingen doen!

De gevolgen worden zowel lichamelijk als psychisch ervaren, dubbel vervelend dus!

  • Maagklachten
  • Rugklachten
  • Paniekaanvallen
  • Trillen
  • Koude handen
  • Droge mond
  • Niet helder kunnen denken

Er zijn nog veel meer gevolgen van stress of een hoge werkdruk. Denk aan jezelf en doe er wat mee. Wanneer je te lang wacht is de kans op een depressie of een burn-out erg groot.

Wat te doen bij werkstress of werkdruk

Wanneer je stress ervaart is het belangrijk om na te gaan waar dit vandaan komt. Wie of wat leveren jou stress op? Daar heb ik verschillende tools voor achter de hand. Ook heb ik oefeningen en gesprekstechnieken in mijn handtas zitten om jou verder te helpen. Want mentale uitputting en chronische chagrijnigheid wil niemand.

Toen ik zelf veel stress ervoer kon ik niets hebben en werd ik om het minste of geringste boos. Dat was voor mijzelf niet prettig maar voor mijn omgeving ook niet. Blijf er niet te lang mee rondlopen want dan gaat het van kwaad tot erger. Krop het niet op en houdt jezelf ook vooral niet voor dat je het alleen moet doen of dat het morgen wel over gaat. Neem jezelf serieus!

  • Herken de signalen
  • Luister naar je lichaam
  • Bedenk waardoor je stress ervaart
  • Vraag hulp

Burn-out door werkdruk

Een burn-out ontstaat doordat je te lang, te veel doet en maar door gaat. Je brand als het ware op want je bent overbelast en oververmoeid. Er treden psychische symptomen op zoals:

  • Opgejaagd gevoel
  • Stemmingswisselingen
  • Geheugenproblemen
  • Verward
  • Nergens zin in
  • Lichamelijke klachten zoals een snelle hartslag

Graag neem ik je mee naar het verhaal van Jan. Jan heeft sinds kort nieuwe taken gekregen binnen het bedrijf waar hij werkt. Hier is hij natuurlijk erg blij mee want dat is wat hij graag wilde!

Hij komt er echter gaande weg achter dat er het een en ander misloopt binnen het bedrijf. Jan moet de “rommel” van een ander opruimen en dit ook nog eens allemaal zelf uitzoeken. In het begin vindt hij dit niet zo erg. Echter na een paar maanden voelt hij dat het hem opbreekt.

Hij neemt zijn werk mee naar huis omdat hij het anders niet af krijgt. Heeft moeite met dingen onthouden en heeft het gevoel dat hij steeds meer moet. Hij voelt zich opgejaagd.

Tot het moment waarop hij er genoeg van heeft. Inmiddels heeft hij een burn-out ontwikkeld omdat hij te lang is doorgegaan en zichzelf overwerkt heeft.

Herken jij jezelf in bovenstaande voorbeelden? Wees dan extra voorzichtig en onderneem actie. Een burn-out hakt er in.

Aan  de hand van:

  • Gesprekken,
  • Oefeningen,
  • Een spiegel voorhouden,

is Jan erachter gekomen waar het mis ging. Ook hebben we samen gesprekken met zijn werkgever gevoerd, erg belangrijk! Samen met Jan heb ik een actieplan opgesteld waarmee hij actief aan de slag is gegaan om uit zijn burn-out te komen. Het zou jammer zijn wanneer Jan het werk wat hij zo leuk vindt niet meer zou kunnen doen!

Op het moment gaat het goed met hem. Hij moet echter op blijven letten dat hij goed op zichzelf past en naar zichzelf luistert. Daar help ik, Kracht life coach, hem bij.

Weet dat je er niet alleen voor staat. Voel je niet schuldig, onzeker of als een mislukking maar neem contact met mij op, ik help je graag!

Je hebt maar één leven dus maak er wat moois en leuks van!

Ja Julianne, ik wil graag een afspraak

Interessant als je je stresslevel wilt verlagen: 11 tips om je stresslevel te verlagen

Blog om je stresslevel te checken

Biki A (Persoonlijke coaching, Eindhoven, 28-02-2018)

Julianne staat altijd voor je klaar en luistert echt naar je! Ze houdt je een spiegel voor en komt met goede handvatten en maakt gebruik van verschillende coachingstechnieken. Julianne laat je nadenken over jezelf en zorgt ervoor dat je je innerlijke kracht naar boven haalt!

Alle recensies

Wil jij ook Focus, Power, Relaxter leven en werken of heb je een vraag?

7 dagen per week bereikbaar

ma-vr 8.00-21.00
za-zo 11.00-17.00

Altijd binnen 24u reactie.

Blog

30 maart 2018

privacyverklaring

Onrust in je hoofd- 10 tips voor rust

Soms heb je dat wel eens, dat je opstaat en denkt: "Oké dit is zo'n dag". Je voelt je een beetje “Meh” en dingen lijken…

Lees meer

26 februari 2018

onrust

Onrust de baas! – 7 direct toepasbare tips

Wie kent het niet? Onrust, een opgejaagd gevoel, gedachten in je hoofd die steeds opdoemen. Dat kan knap lastig zijn en gewoon irritant soms. Het…

Lees meer

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Laat je terug bellen

Vul hieronder je gegevens in. Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld

Schrijf je in voor de Boost!Brief

Mis geen positiviteit meer en blijf op de hoogte van tips & tricks, nieuwe blogs & vlogs en leuke aanbiedingen!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!