8 Tips voor een prettige mindset + Definitie en uitleg

11 juli 2017

Met de titel hoop ik je mindset meteen aan te zwengelen, hoe is jouw mindset en wat is eigenlijk een mindset. Nog belangrijker hoe maak je van je mindset iets positiefs? Ik leg het je uit in deze blog.

Ik heb het kort al benoemd op mijn facebook pagina in de maandag vibe: “Het leven is wat je overkomt en hoe je hierop reageert”. Als je deze quote opzoekt staan hier ook percentages bij. Er staat:

Het leven is 10% wat er gebeurt met je en 90% hoe je hierop reageert.

Daar ben ik het niet mee eens. Vaak staat er ook bij, dit zijn getallen ter illustratie. Getallen die veel weerstand op kunnen roepen en dat is waarom ik ze weg heb gehaald en er mijn eigen quote/ visie van gemaakt heb. In deze blog vertel ik een stukje van mezelf en een stukje over een van mijn coachees. Enjoy!

In deze blog:

Controle

In ons leven gebeuren er heel veel dingen waar we geen controle over hebben, meer dan 10% als je het mij vraagt. Ik had het hier met een aantal mensen over. Als ik naar mezelf kijk en de situaties die zich afgelopen weken voor hebben gedaan waren er veel dingen waar ik geen controle over had.

  • Mijn hond heeft een maand geleden een operatie aan haar poot gehad en nu hadden we ontdekt dat ze ook nog een tumor achter/ onder haar oor had. Deze moest ook weggehaald worden en het is nog afwachten hoe ernstig het is.
  • Een van mijn afspraken liep uit doordat iemand anders later was.
  • Ik was op weg naar een afspraak en een anderen bestuurder reed bijna tegen me aan omdat hij op zijn telefoon aan het loeren was.

3 kleine voorbeeldjes van situaties waar ik geen invloed op had. Geen controle, dat maakt het juist moeilijk om dan positief te blijven en te reageren. Ik zeg vaak dat je alleen je eigen gedrag kunt veranderen en niet dat van de hele wereld. Jij kunt anders reageren.

Karlijn is een van mijn coachees en zij werd ook onrustig bij verlies van controle. Ze heeft een afspraak met een vriendin maar die vriendin zegt 5 minuten voor tijd af. Ze wordt boos. Dat zie je in haar verbaal en non-verbaal gedrag. Logische reactie zou je zeggen. Het is niet leuk als mensen een afspraak op zo’n korte termijn afzeggen. Je voelt er van alles bij.

Wat levert haar deze reactie op? Juist, onrust en boosheid, niet positief.

Er gebeurt iets: Iemand zegt een afspraak op het laatste moment af. Het verhaal naar haarzelf was negatief want ze werd boos, voelde zich onbelangrijk.

Hier ben ik met haar mee aan de slag gegaan. Zij heeft geen controle op wat de ander doet maar wel controle op hoe zij erop reageert.

Tip1a: Kijk wat jij anders kunt doen.

Tip1b: Laat los wat je niet kunt veranderen, Focus op jou.

Reactie

In al deze bovenstaande situaties zou ik kunnen reageren met stress, spanning en schelden. Dat zou mij onrust en onvrede op hebben geleverd en dat wil ik niet.

Op deze momenten zorg ik ervoor dat ik rustig blijf. Ik heb geen invloed op wat me overkomt maar wel op hoe ik hierop reageer. Als je gewend bent om meteen in de stress te schieten of boos te worden is het in het begin lastig om anders te reageren.

Wist je dat het tussen de 60 en 100 dagen  duurt om bijvoorbeeld nieuwe routines aan te leren? (Dit heb ik geleerd op het weekend waar ik was)

Daarom is het ook zo moeilijk om gedrag/ routine te veranderen. Je moet door blijven zetten en doorpakken om het te laten slagen. Dat is ook de reden dat ik zeg dat face to face coaching het meest effectief is. Je bent echt met elkaar in contact, er kan meteen gereageerd worden en praktische actie ondernomen worden. Je komt op vaste afspraken bij elkaar en stuurt bij waar nodig.

Je kiest dus zelf hoe je reageert op situaties die je overkomen. Kies jij voor spanning of voor rust?

Onze reactie maakt ook weer hoe een ander weer op ons reageert. Stel jij komt super vrolijk op het werk binnen maar je collega’s zijn allemaal in de stressmodus. Wat doe jij dan? Reageer jij ook met stress en onrust of houdt jij je hoofd koel en begint met inventariseren wat er aan de hand is en hoe dit effectief en positief kan?

Met jouw positieve vibe kun je anderen in staat stellen ook positief en rustig te worden.

De reactie van Karlijn was ook meteen negatief. Samen met haar ben ik gaan kijken waar dit vandaan kwam. Als je de oorzaak weet kun je die aanpakken. Je filtert zaken op een bepaalde manier. Dit heeft te maken met

  • Ervaringen
  • Angsten
  • Verwachtingen

Tip2: Blijf rustig.

Tip3: Bekijk gebeurtenissen positief, denk positief.

Positiviteit

Ik zeg het heel vaak: “Je kunt ook kiezen voor positiviteit” Hoe ga je dat doen? Door eerst en vooral rustig te blijven. We reageren vanuit emotie en dat is niet altijd goed. Je zegt dan soms ook dingen die je niet meent.

Toen die meneer mij bijvoorbeeld bijna ramde met zijn auto. Ik had de raam omlaag kunnen doen, schelden, middelvinger opsteken, gefrustreerd raken. Wat levert mij dat op? Onrust! En dat wil ik niet. Ik ben rustig gebleven, heb een keer diep adem gehaald en focuste me weer op de weg. Ik zag zelfs dat hij nog in de spiegel keek en zijn hand opstak, zo van “Eh sorry ik lette niet op” Hij glimlachte zelfs.

Op deze manier kwam ik in rust aan op mijn afspraak. Als ik wel geflipt was had dit ook weer invloed gehad op de man in de auto en de persoon waarmee ik afgesproken had. Heb je er zo al eens over nagedacht? Wat straal je uit?

  • De eerste stap: Blijf rustig

  • De tweede stap: Denk eerst voor voordat je wat zegt

  • De derde stap: Maak het positief

  • De vierde stap: Focus je op jezelf

Deze stappen heb ik met Karlijn doorlopen door haar situaties anders te laten bekijken, positief. Iemand zegt op het laatste moment af, zegt dat wat over jou? Kun jij daar wat aan veranderen? Nee. Wat kun je wel: Een nieuw plan maken, doen wat je zelf wil, een klus die er nog ligt aanpakken etc.

Tip4: Ga na bij jezelf wat jij uitstraalt. 

Tip5: Bekijk situaties en gebeurtenissen als een kans om te leren.

Mindset

Je mindset bepaalt je kijk op jezelf en op anderen. Je mindset is je denkstijl, de overtuigingen die je hebt over intelligentie, vaardigheden en kwaliteiten.

Als je mindset niet hetzelfde is als je intentie dan gaat het al mis. Waarom leef je niet gezond terwijl je wel weet hoe dit moet? Waarom maak je niet de juiste keuze vanuit je gevoel?

Ons brein is maakbaar, dat moeten we echter wel door hebben. Door gerichte inspanningen kunnen vaardigheden vergroot worden. Als je denkt dat iets je lukt, gaat het je ook lukken. Sta open voor andere/ nieuwe inzichten.

Carol Dweck deed in de afgelopen 20 jaar onderzoek naar mindset. De manier waarop iemand naar zijn/haar eigen vaardigheden en talenten kijkt bepaalt in hoge mate hoe je jezelf zult ontwikkelen. Je kunt een vaste mindset of een groeimindset hebben.

  • Vaste mindset:  Mensen met een vaste mindset willen slim en goed over komen. Ze vinden dat hun talenten en kwaliteiten vast staan. Ze gaan liever geen uitdagingen aan want dan is er een kans op falen.
  • Groeimindset: Mensen in deze mindset gaan er vanuit dat je altijd beter kunt worden, kunt groeien. Deze mensen willen zich graag ontwikkelen. Leren en verbeteren.

Welke mindset heb jij? Je mindset kun je ook veranderen, moeilijk maar niet onmogelijk.

Tip6: Ga bij jezelf na wat voor mindset je hebt, ben hier eerlijk in naar jezelf anders verandert er niets.

Tip7: Wil je wat veranderen, ga dit doen.

Alle bovenstaande heeft met elkaar te maken. Hoe je reageert op een situatie heeft te maken met je mindset. Het ongetrainde brein maakt zich zorgen. Ga dus aan de slag als je jezelf vaak zorgen maakt, negatief bent, reageert met stress/ onrust.

Karlijn maakte haarzelf ook vaak zorgen, had veel onrust en zat niet lekker in haar vel. Nu ze weet dat ze haar brein moet instrueren om anders te denken, positief, is ze rustig en zit ze lekker in haar vel. Haar omgeving ziet het ook en vindt dit een positieve verandering. You go girl!

Mooi om deze ontwikkeling te mogen trainen, begeleiden en zien.

Durf te doen en ga ervoor. Luister naar je gevoel.

Tip8: Bedenk wat jij uitstraalt en wat je uit wilt stralen. Ga hiermee aan de slag.

Help mij met mijn mindset

Meer blogs

30check

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Laat je terug bellen

Vul hieronder je gegevens in. Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld

Schrijf je in voor de Boost!Brief

Mis geen positiviteit meer en blijf op de hoogte van tips & tricks, nieuwe blogs & vlogs en leuke aanbiedingen!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!