Begin nu effectief! 7 duidelijke tips

18 januari 2019

Nee! Kap nu nog met goede voornemens zei ik in mijn “Maandag vibe” van 7 januari. En dat meen ik nog steeds. Je hebt er meestal vrij weinig aan + vaak levert het stress en onrust op. Dat willen we niet! In deze blog geef ik je 7 tips om zaken effectief anders te gaan doen én dit vol te houden.

In deze blog

“Dit jaar wordt alles anders. Ik ga nu echt meer sporten en minder op mijn telefoon kijken”. Ha ha geloof je het zelf? Sorry voor mijn cynisme maar goede voornemens zijn gedoemd om te mislukken.

Ik snap het wel hoor, een nieuw jaar, een nieuw begin. Wij mensen vinden het toch fijn om bepaalde ijkpunten te hebben. Maar dat hoeft geen heel nieuw jaar te zijn. Je kunt vandaag de spreekwoordelijke (of de echte) deur ook achter je dicht trekken en een andere deur open doen. Hallo nieuwe kansen en mogelijkheden.

1.Jij bent degene die bepaalt

Jij bent degene die beslist iets wel of niet te gaan doen en jij bent ook degene die het uiteindelijk moet gaan doen. Dat is het nu juist, je moet het jezelf niet voornemen maar je moet het gaan DOEN. Dan wordt het meteen ook meer effectief. In het nieuws kwamen ze al voorbij:

  • Minder stressen
  • Minder op je telefoon kijken
  • Minder ongezond eten

Het rijtje hierboven laat vooral zien wat mensen minder of niet meer willen doen. Bekijk en schrijf eens op wat jij juist wél wil gaan doen. Dit helpt je mindset positief en zet je sneller in de actie stand (effectief dus!). Wanneer je dingen die je aan wilt pakken positief visualiseert krijg je er ook meteen een beter gevoel bij. Onder andere dat helpt om vol te houden.

2.Ga het nu doen!

Wat daarbij belangrijk is is dat je besluit het te gaan doen en in kaart brengt hoe dat dan te gaan doen. Er zijn ook mensen die zaken juist meer willen gaan doen. In dit artikel bijvoorbeeld vertelt Danique dat ze minder wil gaan studeren. De reden? Ze studeerde zo hard dat er stress van kreeg en dat is het haar niet meer waard. Good for you!

Naast mij zitten vaak mensen die dingen anders willen gaan doen maar ze hebben geen idee hoe. Ze lopen vaak al maanden of zelf jaren, in hetzelfde, negatieve kringetje van “Het lukt maar niet” of “Wat te doen?”. Coaching is een stok achter de deur om:

Misschien denk je nu wel, hmm lijkt te mooi om waar te zijn. Dat is het zeker niet! Vaak hebben we de antwoorden of de juiste vragen al in huis. We hebben alleen even wat hulp nodig om deze tevoorschijn te toveren. Daar help ik je graag bij en dat hoeft niet lang te duren of veel tijd te kosten.

Lijkt me een goed plan Julianne!

3.Kleine stappen

Zijn hierbij belangrijk omdat je het zo beter kunt blijven overzien. Dat zorgt weer voor rust en extra energie. Maak dus een plan voor jezelf. Het werkt niet als je zomaar wat gaat doen. Vraag jezelf af: “Wat is de volgende actie?”. Structuur en momenten van er echt bij zijn met je koppie helpen hierbij enorm. Mindful iets gaan doen, bedoel ik daarmee. Zorg ervoor dat je realistisch bent en blijft, dan blijft het ook leuk om iets te ondernemen. Maak er een soort van routine van en blijf ermee doorgaan.

4.Met volledige aandacht

Doe het met je volledige aandacht. Het is allang bewezen dat we niet kunnen multitasken, doe dat dus ook niet. Ons brein kan dit niet en werkt dan dus ook niet effectief. Zorg ervoor dat je iets met volledige aandacht doet. Leg bijvoorbeeld je telefoon weg met het geluid en trilstand uit (anders wordt je alsnog afgeleid). Ben je snel afgeleid? Dat kan vervelend zijn. Iemand stoort je bijvoorbeeld door tegen je te praten of je ontvangt een mailtje. Het kan ook zijn dat je intern afgeleid wordt, door jezelf dus! Je gedachten dwalen af of je hebt eigenlijk zin om iets anders te gaan doen.

Tips voor een extra effectiviteits- boost

  • Kies een fijne plek
  • Geef aan dat je niet gestoord wilt worden
  • Leg en zet afleiding weg (telefoon weg, mail uit, geluid uit
  • Neem tussendoor pauze en ga dan even naar buiten

5.Doorbreek routine

Een gewoonte is: Een trigger, de routine, de beloning . Oud gedrag en routines zijn lastig te doorbreken. Nieuw gedrag aanleren gaat nog wel. Dit vasthouden, is de echte uitdaging. Ook binnen coaching zie ik dit vaak. Doordat ik buiten de situatie sta kan ik de vinger snel op de zere plek leggen en patronen die niet werken bij de kraag vatten!

We gaan graag terug naar wat we altijd al deden en vervallen dan in oud gedrag terwijl we weten dat het niet meer voor ons werkt.

Verandering is best hard werken dus maak het leuk voor jezelf.

Stel bijvoorbeeld een beloning in het vooruitzicht. Verandering vraagt tijd.

6.Goed is goed genoeg

We gaan fanatiek aan de slag maar verliezen op den duur onze focus. Wanneer je niet te streng bent voor jezelf is het prettiger om bezig te zijn met verandering. Kijk bijvoorbeeld naar fouten als “Momenten om te leren” en vier je falingen. Falen mag en hoort erbij om dingen anders te doen, te leren en te groeien. Ben daar ook trots op en deel ze met anderen. Zij krijgen dan ook een kans om te leren. Je ontvangt ook nieuwe invalshoeken die je zelf weer kunt gaan proberen. Zo test je voor jezelf wat bij jou past. Ook dit maakt het proces net wat gezelliger en leuker. Je zou ook nog een buddy kunnen zoeken die met je mee doet (en nee dan bedoel ik niet die ook afzegt als jij even geen zin hebt maar die jou er juist doorheen trekt! 😉 )

7.Één voor één werkt effectief

Probeer geen 300 dingen tegelijk anders te gaan doen. Zoals ik al benoemde hierboven, kunnen we dat simpelweg niet. Dat ligt aan ons brein. Onze prefrontale cortex heeft er moeite mee om te denken in oplossingen. We kunnen ons dat moeilijker inbeeld. Niet onmogelijk natuurlijk! Focus je op 1 ding en ga daarmee positief, effectief en productief mee aan de slag. Stel prioriteiten en besteed minimaal elke week tijd hieraan. Neem de tijd en gun jezelf die tijd. Dit maakt het fijn om mee bezig te zijn.

Dit vind jij ook interessant:

coaching

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Laat je terug bellen

Vul hieronder je gegevens in. Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld

Schrijf je in voor de Boost!Brief

Mis geen positiviteit meer en blijf op de hoogte van tips & tricks, nieuwe blogs & vlogs en leuke aanbiedingen!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!