Gezond voelen, gezond zijn + 9 simpele tips

08 augustus 2017

Hoe doe je dat eigenlijk jezelf goed voelen en dat zo houden?

Mensen vragen zich vaak af of bepaalde producten gezond of ongezond zijn. Er wordt zoveel gezegd en geschreven over dit onderwerp dat ik me voor kan stellen dat het lastig is. De ene dag is iets gezond en de andere dag is het helemaal niet gezond.

Wat nog belangrijker is hierin is dat Voeding | Beweging | Mind van invloed zijn op elkaar.

Er is een tijd geweest dat ik ongeveer 20 kilo meer woog als dat ik nu weeg en alles behalve positief was. In deze blog vertel ik je hier graag meer over en geef ik natuurlijk tips.

In deze blog

Gezond zijn en gezond voelen

Hier zijn veel variaties in mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld gezond zijn maar je niet gezond voelen. Voeding is een onderdeel dat invloed heeft op hoe we ons voelen. Een goed voorbeeld hiervan is suiker.

Wie veel suiker eet zal de volgende dingen herkennen:

  • Veel en vaak zin in zoetigheid, de hele dag
  • Weinig energie
  • Denken suiker nodig te hebben om jezelf op te peppen

Schaam je niet als je nu bij jezelf denkt “Hmm ik herken dit wel”. Veel mensen eten te veel suiker. Het zal je ook niet verbazen dat suiker overal in zit (jep ook in bepaalde medicatie). Suiker is een goedkope grondstof en daardoor worden we eigenlijk verslaafd gemaakt… Let er maar eens op en lees de etiketten van voedingsmiddelen die je gebruikt. Zelfs in brood en vleeswaren zit suiker.

Suiker heeft veel namen, dit maakt het eigenlijk nog lastiger herkennen als je er niet op let. Ik zal er hier een paar noemen maar weet dat er veel meer zijn!:

  • Glucosestroop
  • Dextrose
  • Fructose
  • Stevia
  • Maltodextrine

Geraffineerde koolhydraten zijn trouwens ook suikers. Denk aan pasta, witte rijst en wit brood. Dit heeft dus hetzelfde effect op je lichaam als suiker. Het effect van suiker is erg gevaarlijk en wordt naar mijn inziens erg onderschat.

Bij overmatig gebruik van suiker kan het zo zijn dat je een verhoogd risico op darmkanker en hart en vaatziekte hebt. Je kunt zelfs last krijgen van depressies of concentratieproblemen. Heftig eigenlijk wat suiker allemaal aan kan richten?

Het is dus zaak om hier wat aan te doen zodat je meer energie krijgt, fitter en positief bent en blijft, maar wat?

Ons lichaam heeft natuurlijk suikers nodig, net als dat we koolhydraten nodig hebben als brandstof, evenals eiwitten en vetten maar wel in de goede hoeveelheid en de juiste vorm. Denk bijvoorbeeld aan het zoveel mogelijk vermijden van verborgen suikers. Doe geen suikerklontje(s) in je koffie/ thee en neem bijvoorbeeld gedroogd fruit en gebruik honing (wel van de imker) in plaats van suiker.

Als je jezelf bewust bent van wat je allemaal in je mondje duwt en hier anders naar gaat kijken zal je zien dat je je ook anders gaat voelen.

  • Lees etiquette
  • Kies gezondere alternatieve
  • Drink meer water, zet bijvoorbeeld een “wateralarm” op je telefoon om jezelf te herinneren

Op de website van het voedingscentrum staat veel informatie over suiker, koolhydraten en wat goed/ minder goed voor je is.

De combinatie van Voeding | Bewegen | Denken

Het een kan niet zonder het ander. Gezond zijn en je gezond voelen is een combinatie van voeding, beweging en je mind. Tegenwoordig wordt er al snel naar medicatie gegrepen om bijvoorbeeld cholesterol omlaag te brengen. Denk ook aan het gebruik van antidepressiva.

Wanneer je vaak negatieve gedachten hebt, zal je jezelf ook niet lekker in je vel voelen. Als je weinig beweegt voel je je niet energiek en niet fit. Je hebt dan nergens zin in en ook hier wordt je mind niet positief van.

Uit onderzoek is echter gebleken dat wanneer je minimaal 5 maal per week 30 min gaat wandelen, je cholesterol omlaag gaat, de kans op een hartaanval verkleint wordt, je humeur beter is en je beter kunt slapen. Beweging heeft dus ook een positief effect op hoe je denkt en hoe je reageert, dat is tof vind ik!

Het is een kwestie van doen en volhouden en ja dat klinkt simpel, ik weet het. Dat is met alle verandering zo. Dat is een van de reden dat ik Volle Kr8! heb bedacht. Ik coach jou persoonlijk om een gezondere, fittere levensstijl te ontwikkelen en vast te houden op gebied van Voeding | Beweging | Mind. Ik ben jouw stok achter de deur en ik ben er voor jou.

Je betaald een vast bedrag per maand en de eerste 3 maanden zijn vast, daarna kun je maandelijks opzeggen. Waarom eerst 3 maanden vast? Om snel resultaat te boeken zonder afhaken en om door te zetten. Dat is vaak waar het mis gaat omdat we niet echt weten wat we moeten doen, hoe we het resultaat kunnen behalen wat we willen en het volhouden daarvan is ook lastig. Daar coach ik jou bij.

Wist je dat het tussen de 60 en 100 dagen duurt om nieuwe routines aan te leren? Dit is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld hoe hardnekkig het gedrag is dat je wilt veranderen en hoe je zelf bent, je persoonseigenschappen.

Verandering heeft tijd nodig. Samen werken we aan een gezondere en fittere levensstijl, beter worden in je goed voelen en voor jezelf kiezen/ zorgen. Ben niet te streng voor jezelf maar pak wel door. Als het je een keer niet lukt is dat niet erg zolang je er morgen maar weer voor gaat en daar help ik je natuurlijk bij!

Voeding: Eten met aandacht en niet te veel van hetzelfde

Bewegen: De fiets pakken in plaats van de auto, een stukje lopen, fitness, naar je lichaam leren luisteren

Denken: Omgaan met stress, leren en weten wat jij belangrijk vindt, naar jezelf luisteren, doelen stellen, jezelf motiveren en doorzetten

Nieuwsgierig geworden en zin om hardnekkig gedrag dat niets voor je doet om te zetten naar positief gedrag met power?

Maak een gratis afspraak voor een matchgesprek dan help ik je!

Eigen ervaring

Zelf ben ik, zoals je wellicht al eerder hebt gelezen, niet altijd gezond en positief geweest. Er is een tijd geweest dat ik bijna 20 kilo zwaarder was als dat ik nu ben. Ook was ik erg negatief en had nergens zin in. Ik at waar ik zin in had (veel suiker) en deed verder niet veel actiefs (op de bank hangen). Eigenlijk verwaarloosde ik mezelf.

Herken jij jezelf?

Download mijn Checklist (Gratis) en ga aan de slag met luisteren naar jezelf en doen wat jou gelukkig maakt.

Ik deed niet waar ik gelukkig van werd en luisterde helemaal niet naar mezelf. Ik was ook niet gemotiveerd om hier iets aan te doen. Ik zat in een negatieve vibe waar ik niet uit leek te komen.

Tot ik op een gegeven moment in de spiegel keek en dacht: “Dit moet echt anders”. Ik heb hulptroepen ingeroepen en ben gaan sporten | mezelf laten coachen | anders gaan eten. Op 3 vlakken ben ik dus wat anders gaan doen & actief aan de slag gegaan, mijn levensstijl aan gaan passen.

Dit was niet makkelijk en het volhouden daarvan is het aller moeilijkste. Wat hierbij belangrijk is is dat je niet te streng voor jezelf bent en blijft kijken naar wat er allemaal al wél gelukt is. Hulp blijft vragen, evalueren en positief denken. Doorgaan met wat wel werkt en stoppen met wat niet werkt.

Ook in mijn verhaal zie je dat Voeding | Beweging | Mind, met elkaar, iets anders moesten gaan doen, weer in balans komen. De tijd nemen om te kijken hoe iets komt en daarna met praktische actie aan de slag te gaan, weer van mezelf houden eigenlijk en doen wat mij gelukkig maakt. Dat is precies wat ik stimuleer in mijn coaching.

Focus- Power- Relaxter leven én werken

Wij hebben nu bijvoorbeeld een moestuin waar we van alles vers uit kunnen eten. Niet gespoten en geen extra suiker. Om die moestuin vrij van onkruid te houden moeten we er in werken, beweging! En uiteindelijk voelen we ons beter omdat we gezond eten, bewegen en positief denken. Waar een moestuin allemaal goed voor is he?

Ik maak nu bewuste keuzes in mijn eigen belang en ik weet mijn sterke en zwakke punten. Het is niet altijd leuk om in de spiegel te kijken maar er niet in kijken en op de bank blijven hangen, helpt zeker niet. Kies voor jezelf en investeer in jezelf zodat ook jij beter wordt in je goed voelen. Ook wanneer je wel lekker in je vel zit kan coaching een positieve bijdrage zijn in je dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan rust, planning en structuur.

Lees hier het succesverhaal van Karlijn. Karlijn was onzeker en negatief, maakte vaak niet de beste keuzes voor haarzelf. In 6 coachsessies heeft Karlijn haar levensstijl omgegooid en aangepast en gaat nu door met het Volle Kr8! Maandprogramma om deze verandering vast te houden en door te gaan. Ze wil een fitte en positieve levensstijl en daar is ze bewust en goed mee bezig met hulp van mij, Kracht life coach Julianne.

Ook lekker voor mij want ik doe gewoon gezellig met haar mee om haar te motiveren en die stok achter de deur te houden. Samen fit zijn, top!

Wil jij graag meer informatie over het maandprogramma? Of je gewoon meteen aanmelden?!

Stuur me een bericht en ik vertel je alles 🙂

Tips om jezelf goed te voelen

  • Eet bewust & gevarieerd
  • Beweeg voldoende (minimaal 30 minuten per dag)
  • Denk positief (motivatie) of ga dit leren 😉
  • Lach meer
  • Luister naar je lichaam
  • Laat het verleden los en leef in het nu (mindset)

Ik ben gemotiveerd om jou te helpen. Stap voor stap kom jij ook bij het resultaat dat jij wilt. Of dat nu 30 dagen of 100 dagen duurt, we beginnen samen bij stap 1: Wat wil jij en hoe gaan we dat doen, daar maken we een passend plan voor. Kies voor jezelf en laat Kracht life coach je helpen zodat je snel resultaat ziet, merkt en voelt.

Ook interessant:

Onrust

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Laat je terug bellen

Vul hieronder je gegevens in. Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld

Schrijf je in voor de Boost!Brief

Mis geen positiviteit meer en blijf op de hoogte van tips & tricks, nieuwe blogs & vlogs en leuke aanbiedingen!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!