Hoe pak ik rust? – Vertragen, 9 tips

Er wordt veel over gezegd, geschreven, gedacht en, in mijn ogen, nog te weinig mee gedaan: Rust pakken en vertragen. Want hoe doe je dat dan? Met een drukke baan, kinderen, een man, huishouden, sociale bezigheden, sport et cetera et cetera. Je wordt al bijna moe als je het zo ziet staan, toch? Zelf herken ik dit ook hoor. Ik heb ook een tijd maar doorgerend zonder stil te staan, zonder te vertragen, zonder op te laden en al helemaal zonder rust te pakken. Stoppen is dan ook erg lastig en stress sluipt naar binnen. Dat maakt het dus gevaarlijk. Dat zie ik veel bij mijn coachees. Ze zijn een trein ingestapt die nooit meer stopt. Dit kan een ticket naar een burn-out zijn en dat willen we niet! Ik geef je 9 direct toepasbare tips.

In deze blog:

Hoe zit dat in elkaar dan? Minder stress, meer rust

Nou het is eigenlijk best te begrijpen als je nog eens naar het lijstje kijkt wat ik hierboven benoem. Je leven is te vol, je moet te veel. Dus het eerste wat je bij jezelf na kan gaan is, Tip 1: Moet dit?

Ik begrijp ook wel dat je niet zomaar alles kunt laten vallen en veranderen maar je zult zelf ook begrijpen dat je zo niet verder kunt. Moe en futloos zijn is aan de orde van de dag, meer rust is dus nodig.

Simpel voorbeeld:

Je telefoon houdt er mee op als hij leeg is, wij mensen menen dat we gewoon door kunnen gaan. Niet dus, Tip 2: Laad jezelf op tijd op. Voel je dat het te veel is? Dan ben je eigenlijk al te laat. Bouw rust echt in in je dagelijkse routine.

Wat er gebeurt is dat we stress krijgen. Dit kan zich op verschillende manier uiten. Je gaat negatief denken, voelt je opgejaagd, gaat over je grenzen heen en komt zo in een cirkel, die trein waar ik het over had, waar je niet in wilt komen.

Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat stress onze hersenen verandert. Goede stress bestaat dus ook niet!

Je vertelt jezelf vaak dat je door moet gaan want hey er moet wel geld verdient worden (ook al krijg je stress van je werk) en die afspraak staat al maanden dus ik kan niet afzeggen (ook al word je al moe bij de gedachten, je gaat gewoon). In deze voorbeelden zie je precies wat stress doet. Het laat je dingen doen die je niet wilt doen en je weet ook niet meer wat je wel wilt doen. Je intuïtie gaat uit.

Tip 3: Eerlijk zijn. Dit is ook een erg belangrijke. Wanneer je eerlijk kijkt naar je taken en je belasting en hoe dit voor je uitpakt zal je stress eerder de baas zijn.

Stress is zo slim als de maker zelf

Zegt mijn collega Jeroen van der Graaf. Denk aan jezelf, vertraag en pak rust.

Tip 4: Grenzen voelen en naleven. Dit is wat je echt moet doen. Als je voelt dat het te veel is of wordt, hier meteen naar handelen. Niet denken nog even dit en nog even dat, dat zijn drogredenen waardoor stress ons leven binnen blijft sluipen.

Tip 5: Is een afspraak te veel, zeg hem af

Tip 6: Zeg je “ja” maar bedoel je eigenlijk “nee” zeg nee!

Wat is dat dan vertragen en wat heb ik eraan?

In onze maatschappij is alles mogelijk. Dat maakt dat het allemaal erg overweldigend en veel kan zijn. Druk lijkt de maatstaf te zijn geworden en daardoor proppen we de dag nog net even wat voller. Zonde want vertragen helpt je juist om in het moment te leven in plaats van maar door te rennen. De tijd nemen voor dingen.

Ik ben nu deze blog bijvoorbeeld aan het schrijven en daar neem ik de tijd voor. Als je ergens de tijd voor neemt ben jij de baas en ren je niet achter de feiten aan.

Het geeft je dus meer rust en leertje je gedachten te herkennen en er iets mee te doen in plaats van gehaast, gestrest en negatief doorrennen.

Tip 7: Prioriteiten stellen is hierbij een welkome uitkomst. Daarbij mag je kijken naar zelfzorg en zoals ik hierboven al benoemde, vertragen  door rust in te bouwen maar ook daar in het moment zelf te zijn. Dat is een stukje mindfulness.

Onze mind is nu heel vaak full maar wat we willen is de kant van mindfulness op.

Dat is natuurlijk een wezenlijk verschil. Ruim naast je spullen, je gedachten ook op. Dit is niet altijd makkelijk en dit is ook iets wat je moet blijven doen. We vervallen heel snel in oude patronen of in de waan van de dag.

Train jezelf hierop en neem er, jawel, de tijd voor 🙂

Ben jezelf bewust van je drijfveren

Drijfveren zeggen iets over wat jou in beweging brengt, wat jij belangrijk vindt. Je motivatie, waarden, je houding. Drijfveren zijn geen vaststaande zaken. Deze veranderen door de tijd heen. Denk aan zelfontwikkeling, autonomie, vrijheid, structuur, afwisseling, arbeidsomstandigheden.

Check dus regelmatig wat je ergens van vindt en het “waarom” erachter. Wanneer je hier echt mee aan de slag bent en blijft zul je merken dat dingen gemakkelijker gaan. Je doet wat bij je past en komt in een bepaalde flow.

Wat je anders kunt doen, minder stress

Je hebt behoefte aan begeleiding, sturing, een luisterend oor, nieuwe inzichten. Ga dus vandaag nog bij jezelf na: Tip 8: Wie of wat heb ik nodig? Heb je daar geen idee van, dan weet je dat stress in je systeem zit en is rust absoluut nodig. Dat is dan je eerste stap.

Tip 9: Beperk je scherm tijd. Van tv, telefoon, tablet etc elk scherm. Ik hoor je al denken: “Wat moet ik dan doen?!” Vertragen en bewust met je omgeving bezig zijn. Moet je wachten op een afspraak, pak niet je telefoon maar neem de omgeving in je op. (is ook een mindfulness oefening 🙂 )

Wanneer je stress hebt is je timing off. Je bent dan of te vroeg of te laat met dingen doen, zeggen, aanpakken, manifesteren. Dus doe dan even niets. Als ik met dit advies kom in een coaching kijkt mijn coachee mij zo aan: “Huh?! What the fuck zeg jij nou?!, ik wil door en ik wil NU dat het beter gaat”. Ja tuurlijk wil je dat maar het heeft echt tijd nodig. Pak die tijd en gun jezelf die tijd.

Stap af van gebaande paden en doe wat goed is voor jou, met respect voor je omgeving.

 

Samenvattend

Binnen de coaching die ik bied vind ik het erg belangrijk dat er tijd en ruimte is. Tijd om de rust te pakken, plaats te maken en nieuwe dingen te leren, groeien. Wat heb jij nodig? en hoe kan ik jou daarbij helpen? is mijn uitgangspunt.

Maak jezelf bewust van hoe jij leeft: Gehaast of relaxt? En kijk echt goed naar wat je nodig hebt en wie of wat jou daarbij kan helpen.

Gooi weg wat je niet meer nodig hebt. Daarmee bedoel ik spullen maar ook gedachten die je niet helpen of zelfs blokkeren. Neem de tijd om hiermee bezig te zijn en blijf jezelf hier alert op houden.

Maak vandaag traag!

 

Dit vind jij ook leuk:

Vrijblijvend een kopje koffie of thee doen?

Neem contact op

Anderen over Kracht life coach

Persoonlijke, effectieve en passende coaching. Lees hier de ervaringen.

Wendy

18.11.2019 Nadat ik in het voorjaar mijn “teugels” kwijt was ging ik op zoek naar iemand die me weer op mijn juiste pad kon brengen. Loslaten en accepteren wat is, bleek al gauw aan de orde, ook genoeg “me-time” inplannen was geen overbodige luxe. Julianne heeft me een grote spiegel voorgezet en ik heb weer geleerd om het vooral bij mezelf te zoeken. Nu is de balans tussen werk en gezin weer juist en geniet ik van de kleinste dingen die op mijn pad komen. Een klankbord is iets wat niet raar is en eigenlijk wat we allemaal zo nu en dan nodig hebben, en Julianne was die van mij. Nogmaals bedankt voor t luisteren en ik kijk weer uit naar mijn volgende APK!

Lees meer

Blog

In de verschillende blogs vind je praktische tips en handvatten die meteen toe te passen zijn. Wil je niets missen? Volg Kracht life coach dan op Facebook en Instagram.

Wil jij ook Focus, Energie, Relaxter leven en werken of heb je een vraag?

06 51 64 72 66 Elke dag bereikbaar
ma-vr8.00-21.00
za-zo11.00-17.00
Altijd binnen 24u reactie

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Laat je terug bellen

Vul hieronder je gegevens in. Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld

Schrijf je in voor de Boost!Brief

Mis geen positiviteit meer en blijf op de hoogte van tips & tricks, nieuwe blogs & vlogs en leuke aanbiedingen!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp