Perfectionisme kost tijd + 5 tips om er wat aan te doen.

15 mei 2017

Valt het jou ook op dat de simpelste dingen soms een eeuwigheid duren door jouw perfectionisme? Even snel iets doen of afmaken is er dan meestal niet bij. Dit kan erg lastig zijn want tijd is een waardevol goed. We hebben immers maar 1 leven…. Enjoy!

In deze blog

  1. Perfectionisme is een kwaliteit
  2. Stel geen onmogelijke eisen aan jezelf
  3. Heb vertrouwen in jouw kunnen
  4. Heb vertrouwen in anderen
  5. Ben realistisch

Ikzelf ben dus erg perfectionistisch. Dat is een kracht maar ook een enorme valkuil en vooral een tijdrovende bezigheid dat perfectionistisch zijn. Ik ben er wel achter waar het door komt. Ik wil zo goed mogelijk alles weergeven en vertellen en ben mezelf dan al vaak tegengekomen. Zowel in mijn opleiding als in mijn werk en ook in mijn relaties. Want als je perfectionistisch bent, verwacht je dat soms ook van anderen. Lastig als die andere dat dus niet is en denkt: “Joh doe eens even lekker rustig, is toch wel goed zo?” Eh neeeeeeeee! Denk ik dan.

Simpel voorbeeldje. Het schrijven van teksten (dat vind ik super leuk om te doen). Je zou denken oké dat doen we even. Ik weet immers wat ik wil zeggen, wat mijn kwaliteiten zijn, wat jij daar aan hebt en hoe ik deze aanbied. Appeltje eitje dus om dat op een rijtje te zetten in een tekst die iedereen begrijpt. Klopt, tot dat mijn perfectionisme de kop op steekt. Elk zinnetje wordt onder een loep gelegd, 20x nagekeken en verandert en dan nog is het niet goed. Daar wordt je moe van hé? En dat moet je eigenlijk niet zo willen, want dat kost tijd, heel veel tijd. Die je beter ergens anders, in leukere dingen had kunnen en willen stoppen. Herken je jezelf hier in?

Ander voorbeeldje. Wanneer ik iets voor iemand anders wil doen, wil ik dat natuurlijk goed doen. Op een manier die de ander prettig vindt. Op een gegeven moment verwacht je dat ook terug van die persoon. Terwijl die persoon waarschijnlijk niet zo is. Dat is dan dus vervelend, voor mij, want ik verwacht iets op dat moment, wat er niet gaat komen. Zo ook binnen werk en opleiding. Samen met een groepje een groepsopdracht maken of een collega die jou gaat helpen op een manier waarvan je denkt: “Okeee”… Ja leuk en aardig maar als jij dan perfectionistisch bent en die ander niet is dat soms knap lastig. Wat er dan gebeurt is dat je je gaat irriteren, of nog meer hooi op je vork nemen omdat je denkt dat jouw werkwijze net wat prettiger of beter werkt. Terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. Denk jij ook (wel eens) zo?

Hoe ga je daar nu mee om zonder dat het je stress en tijd kost. Want wat we willen is lekker leven en werken. Zelf pas ik deze strategieën toe in mijn werk en relaties en ik moet zeggen, werkt prima maar is niet altijd makkelijk als dat perfectionistische stemmetje achter in mijn hoofd weer begint te schreeuwen. Rustig blijven en loslaten zijn de keywords en de allergrootste is: “Vertrouwen”.

Tip 1: Zoals ik al zei perfectionisme is een kwaliteit (positief denken). Zet hem dan ook zo in.

Perfectionistische mensen zijn bijvoorbeeld goed in dingen doen. Dus ga die uitdaging aan en behoudt jouw pluspunten, zet ze in maar niet te obsessief. Goed is goed!
Perfectionisten laten zich niet uit het veld slaan bij bijvoorbeeld negatieve feedback maar gaan aan de slag om er wat aan te doen. Zij staan dan ook open voor feedback en luisteren hier naar in plaats van in de verdediging gaan! Fouten mag je maken. Dit zie je als een mogelijkheid om te leren en groeien, heel goed!

  • Ambitieus
  • Streven naar kwaliteit
  • Zetten zicht voor 100% in
  • Let op de details

Tip 2: Vermeid dat je onmogelijke eisen aan jezelf stelt, laat iets los.

Doe je dit niet, zal je vaak hoofdpijn ervaren, piekeren en slapeloze nachten hebben. Niet fijn! Moet je op het werk iets doen en ben je er niet helemaal tevreden over? Vraag een collega naar zijn of haar mening. Is het oké dan is het goed en laat je het los. Heeft hij of zij op- of aanmerkingen, verwerk deze dan en laat het dan los. Heb vertrouwen dat het goed is wat jij gedaan hebt. Wanneer je dit niet doet zal je vaak druk zijn met van alles en nog wat. Tijd is kostbaar, deel hem goed in. Zou toch jammer zijn als je je alleen maar druk aan het maken bent om van alles terwijl dat niet nodig is? Zorg dat je productief bent in plaats van druk!

Tip 3: Heb vertrouwen in jouw kunnen

Je weet dat je het kan, vertrouw daar ook op. Zoals ik eerder benoemde, goed is goed, geloof daar dan ook in. Probeer iets los te laten in plaats van er elke keer opnieuw naar te kijken en dingen te veranderen of aanpassen. Je zal zien dat je na verloop van tijd meer tijd over hebt om gewoon eens even rustig op de bank te zitten zonder dat je hoofd overloopt. Richt je op kansen en mogelijkheden.

Tip 4: Heb vertrouwen in anderen

Omdat iemand een andere aanpak heeft wil dat niet zeggen dat dat geen juiste aanpak is. Ik merkte voorheen heel erg aan mezelf dat ik vond dat mijn aanpak de goede was. Ik wilde dan ook alles zelf doen en uitvoeren. Hierdoor had ik dus altijd veel werk en was ik altijd druk in plaats van productief. Sta open voor een ander. Wellicht wordt je er zelf zelfs rustiger van en krijg je meer focus doordat je minder hoeft te doen. Je kunt er zelfs wat van leren! Vraag eens aan die ander hoe hij/zij de dingen aanpakt waar jij eeuwen over doet en neem er van mee wat je kunt gebruiken. Leer en implementeer.
Spreek ook uit wat je ziet of wat je verwacht. Mijn wederhelft zegt altijd : “Verwachtingen zijn onuitgesproken wensen”. Vaak is dat ook zo, spreek het uit, ga in gesprek en sta vooral open voor een ander, leer van elkaar.

Tip 5: Ben realistisch

Niemand is perfect, dat hoeft ook niet, dat verwacht ook niemand. Als je perfectionistisch bent is het lastig om dit los te laten. In ons hoofd hebben we bedacht dat iets zo MOET. De lat ligt vaak erg hoog. Zeg eens tegen jezelf: “Vandaag moet ik niets!” Kijk realistisch en vraag jezelf af of je te hard van stapel loopt en even op de rem moet trappen en doe dat dan ook.

Dit zijn geen tips die je even 1, 2, 3 toe kunt passen. Het heeft even nodig om dit te implementeren. Zeker als je een raszuivere perfectionist bent. Dat is niet erg! Alle begin is moeilijk maar niet onmogelijk. Denk er aan je bent niet alleen, ik help je graag! Weet je nog? Relax, alles loopt toch anders!

Kijk eens eerlijk naar jezelf. Ben jij gezond of ongezond perfectionistisch? En, waar komt het vandaan dat jij perfectionistisch bent? Het kan onder anderen voortkomen uit angst, onzekerheid of wilskracht.

Ook interessant:

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Laat je terug bellen

Vul hieronder je gegevens in. Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld

Schrijf je in voor de Boost!Brief

Mis geen positiviteit meer en blijf op de hoogte van tips & tricks, nieuwe blogs & vlogs en leuke aanbiedingen!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!