Wat is hooggevoelig/hsp? Kenmerken, Krachten, 7 waardevolle tips + Video

29 mei 2017

Sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen. Dat zie je niet altijd meteen aan de buitenkant. Deze mensen worden hooggevoelig of HSP, High Sensitive Person genoemd. Die benaming komt perfect overeen met wat het is! Graag leg ik deze karaktereigenschap verder uit, ik ben immers ervaringsdeskundige.

In deze blog

Wat is hooggevoeligheid

Als je hooggevoelig bent komen prikkels zoals geluid, licht, geur etc extra binnen. Ook merk je meer signalen en details op. Je bent ook gevoelig voor sfeer en voelt deze ook echt van binnen. Uitdrukkingen van mensen en indrukken van alles, worden extra gefilterd en uitvergroot. Je staat (onbewust) extra open voor indrukken.

Ongeveer 1 op de 5 mensen is hooggevoelig. Het is dus niet iets wat tussen de oren zit, de verwerking van prikkels in de hersenen verloopt echt anders. Het is een persoonlijkheidskenmerk, een karaktereigenschap. Ik vind het een kracht maar ik ken veel mensen die het als een last ervaren, wat ik me ook voor kan stellen!

Natuurlijk heb ik er zelf soms ook last van. Helaas ben ook ik niet perfect (hoeft ook niet want dat zou ook weer saai zijn!). Ik weet echter wel snel het tij te keren als ik merk dat ik bijvoorbeeld te veel ergens in blijf hangen.

Voorheen vond ik het erg belangrijk dat mensen tevreden waren, ik wilde ze graag pleasen. Overal wilde ik mee helpen, ook ten kosten van mezelf. Als ik bijvoorbeeld al erg moe was en iemand vroeg mijn hulp, ging ik het toch doen. Vervolgens moest ik dan weer een paar dagen bijkomen van alle prikkels en uitputting.

Nu ik ouder ben weet ik dat dit gewoon niet mogelijk is. Je kunt ook niet iedereen tevreden stellen en houden. Doen wat goed is voor jou op een manier die bij je past, dat is wat ik geleerd heb.

Denk eerst aan jezelf en dan aan de rest. Natuurlijk help ik graag anderen. Ik heb niet voor niets een sociale opleiding gedaan, gewerkt in de hulpverlening en ben niet voor niets life coach nu. Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, dan kun je ook beter voor anderen zorgen én zonder jezelf compleet voorbij te rennen.

Hooggevoelig, de kenmerken

Ik som graag wat kenmerken op. Het zijn er echter erg veel dus ik beperk me tot 10. Herken je jezelf?

  • Horen, zien, ruiken, proeven, voelen gedetailleerder
  • Stemmingen van jezelf sterk voelen
  • Stemmingen van anderen sterk voelen
  • Levendig dromen en fantaseren
  • Super goed inlevingsvermogen
  • Vaak perfectionistisch
  • Zeer goede intuïtie
  • Meer tijd nodig om indrukken te verwerken
  • Zorgzaam en erg op de ander gericht
  • Emoties worden intensief ervaren, ook die van anderen

Toen ik dat “aha” moment had, dat ik erachter kwam dat ik hooggevoelig ben, was dat echt een openbaring. Een feest van herkenning om het zo maar te zeggen. Eindelijk begreep ik waar het toch vandaan kwam dat ik deed zoals ik doe. Vaak begrijpt de omgeving er ook niets van want je bent en doet “anders”. Maar wat is normaal?

Als je je niet bewust bent van de kenmerken kan het je soms overweldigen of angstig maken. Ben je bijvoorbeeld bij iemand in de buurt die niet lekker in zijn/haar vel zit, dan kan het zo zijn dat jij dit gevoel ook ervaart. Een stemmingwisseling die onbewust gebeurt. Dat kan angstig of raar zijn.

Hooggevoelig, minder prettig

  • Te klein/ gedetailleerd denken
  • Te veel van jezelf vragen
  • Moeite met het juiste ritme vinden
  • Vaker last van maag-, darm-, hoofdpijn klachten
  • Moeite hebben met veranderingen
  • Tijd nodig hebben om bij te komen van prikkels
  • Veel zorgen ergens over maken
  • Overweldigd voelen
  • Moeilijk keuzes kunnen maken
  • Vaker last van angst, stress of spanning

Na deze opsomming denk je misschien, hmm niet echt een kracht, meer een last. Kijk dan nog eens naar het rijtje van kenmerken. Daar staan hele mooie kenmerken bij die echt wel een kracht zijn. Denk maar aan een goede intuïtie en zorgzaam zijn. Je hebt een eigen kijk op dingen en komt vaak met creatieve oplossingen die een ander niet bedenkt!

Bij alle kenmerken is het zo dat het kwaliteiten zijn maar bij kwaliteiten horen natuurlijk ook valkuilen. En als je doorslaat in waar je in uitblinkt is het ook geen kwaliteit meer maar een last.

Hoe ga ik om met hooggevoeligheid

Helaas hoor en zie ik vaak dat mensen die hooggevoelig zijn zich vaak onbegrepen, moe en overprikkeld voelen. Ervaar jij dit ook?

Als je het op dit moment als een last ervaart, nodig ik je uit om anders te gaan denken. Wanneer je negatief naar bepaalde zaken kijkt, zal het niet snel iets positiefs worden. Positief denken kun je leren! (is het glas half leeg of half vol 😉 ) Dat hoef je niet alleen te doen want ik help je graag.

Omarm dat je hooggevoelig bent en maak van je last een kracht. Vertrouw op jou, geef aan hoe je je voelt en handel hier ook naar. Leef in het hier en nu, ben jezelf bewust van wat je doet en wat je wel of juist niet wil.

Eerst even op de rem trappen om stil te staan, te rusten, te reflecteren en vanuit daar weer verder gaan met een positieve instelling. In de spiegel kijken, zeg ik altijd. Dat is niet gemakkelijk maar helpt je wel verder.

Tips

1. Luister naar je lichaam

Je lichaam geeft signalen af, luister en handel hier naar. Heb je bijvoorbeeld veel hoofdpijn? Dit zou kunnen komen doordat je veel piekert. Schrijf eens op wat je bezighoudt. Doe dit bijvoorbeeld 1 maal per dag. Schrijf alles op en leg het dan weg. Probeer dingen los te laten en je te richten op waar je op dat moment mee bezig bent. Je kunt niet alles tegelijk, verwacht dat ook niet van jezelf!

Wanneer je naar jezelf gaat luisteren en hier ook naar handelt, zal je zien, voelen en uitstralen dat het gemakkelijker wordt. Het voelt niet meer zo zwaar. De last begint te zakken omdat je er bewust mee bezig bent.

2. Neem rust

Rust nemen kan op veel verschillende manieren. Je kan dit doen door taken over te dragen of te delen maar je kan dit ook doen door ademhalingsoefeningen of een dag vrij.

Door je bewust te zijn van je ademhaling en je hier op te richten door middel van meditatie leer je je brein te stoppen met overdenken. We houden niet van verandering, dat is ook de reden waarom mediteren in het begin lastig is. Dit is echter geen reden om het niet te doen!

Wat ik vaak doe is een rustige plek op zoeken, daar ga ik comfortabel zitten, zet de timer op 20 minuten, doe mijn ogen dicht en ga dan steeds tellen van 1 tot en met 10 waarbij iedere ademhaling 1 tel is. Wanneer ik afdwaal begin ik opnieuw.

Het is niet erg als je gedachten afdwalen, begin gewoon weer opnieuw. Ben niet te streng voor jezelf en blijf volhouden, het gaat vanzelf beter.

Leef in het nu, je zult merken dat je minder onrustig bent en meer kunt genieten. Check de video:

3. Zorg voor overzicht/ regelmaat

Maak to-do lijstjes. Dit geeft overzicht en zorgt voor rust in je hoofd. Sla er echter niet in door. Als iets vandaag niet af komt, morgen weer een dag!

(Het wegstrepen als iets af is vind ik altijd leuk!)

4. Vertrouw op jou

Doe wat jij wil en ga ervoor. Ben niet bang voor want anderen denken, je weet niet wat ze denken! Laat het los en doe waar jij je goed bij voelt.

5. Denk positief

Stel jezelf in om positief te denken. Het ondersteunt je niet als je in je hoofd jezelf onderuit haalt met gedachten als:

  • “Ik moet dit zelf doen”
  • “Dadelijk denken ze dat ik het niet kan”
  • “Kan ik dat wel zeggen of vragen?”
  • “Nog een paar uur en dan stop ik”

Vertrouw op jezelf, push jezelf niet tot het uiterste, goed is goed.

6. Ga naar buiten

Ik heb het ook in andere blogs al eens benoemd. Frisse lucht is goed voor lichaam en geest! Het zorgt ervoor dat je helder kunt denken. Pak ook eens wat vaker de fiets.

Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Die vitamine halen we nu juist niet genoeg uit onze voeding maar zijn wel belangrijk voor sterke botten en tanden en een goede weerstand.

7. Vraag hulp

Heb je het bijvoorbeeld super druk op je werk en trek je dat even niet? Geef het aan. Het is geen schande om aan te geven dat je liever eerst de zaken afmaakt voordat je aan het volgende begint. Of vraag hulp van een collega. Ze helpen je waarschijnlijk graag. Eis niet te veel van jezelf.

Kom je er echt even niet uit of weet je niet hoe nu verder? Vraag hulp. Je staat er niet alleen voor en je zult zien dat het oplucht!

Julianne, ik wil graag jou hulp om meteen aan de slag te gaan

Om over na te denken

  • Wat gebeurt er met jou als je geen actie onderneemt?
  • Voelt je hoofd als een tikkende tijdbom?
  • Heb je het overzicht nog of begint het een beetje te duizelen?
  • Hoe voel je je als je thuis komt van werk of sociale bezigheden?

Tot slot

Wanneer je leert omgaan met deze karaktereigenschap zal je merken dat je:

  • Sterker in je schoenen staat
  • Minder snel uitgeput bent
  • Grip op de situatie hebt
  • Prettig leeft en werkt

Kracht life coach helpt jou graag om te gaan met jouw hooggevoeligheid zodat je meer energie hebt en grip op de situatie. Je hebt maar 1 leven, het is dan wel zo prettig om er wat moois van te maken!

Vergeet niet: HSP is een mooie eigenschap en je bent goed zoals je bent!

Heb je vragen, opmerkingen of andere dingen, wacht dan niet langer en neem contact met mij op.

Of wil je graag meteen aan de slag?

Graag een kopje koffie of thee

Focus- Power- Relaxter leven en werken

Nog meer waardevolle tips en artikelen:

hooggevoelig

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Ontvang je Checklist per e-mail

Vul je gegevens in en ontdek
positief & effectief leven en werken!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!

Laat je terug bellen

Vul hieronder je gegevens in. Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld

Schrijf je in voor de Boost!Brief

Mis geen positiviteit meer en blijf op de hoogte van tips & tricks, nieuwe blogs & vlogs en leuke aanbiedingen!

  • Je ontvangt maximaal 2 keer per maand de BOOST!